Barnet har begynt å kunne sparke, kaste og motta en ball (fra 24 måneder)

Svært god fungering

Barnet kan sparke, kaste og motta en ball med god koordinasjon og glede, og viser tydelig interesse for aktiviteter som involverer ballek.

God fungering

Barnet mestrer grunnleggende spark, kast og mottak av ball i tråd med forventet alder, med noen mindre variasjoner.

Adekvat fungering

Barnet viser interesse for å sparke, kaste eller motta en ball, men trenger noe mer tid og støtte for å utvikle koordinasjon og presisjon.

Dårlig fungering

Barnet har store utfordringer med å utføre disse bevegelsene og viser liten interesse eller selvtillit i ballaktiviteter.

Kritisk fungering

Barnet har ikke utviklet grunnleggende ferdigheter i ballspill og viser betydelige vansker med koordinasjon og motorisk planlegging.

Artikkel

Å kunne sparke, kaste og motta en ball er en viktig milepæl som typisk utvikles rundt 24 måneders alder. Denne ferdigheten viser en kombinasjon av grovmotorikk, hånd-øye-koordinasjon og evnen til å forutse bevegelser. Den fremmer ikke bare barnets motoriske utvikling, men også lek og sosial interaksjon.

Nåværende påvirkning på barnet og familien

Barn som mestrer ballspill i denne alderen, får større mulighet til å delta i leker som fremmer både fysisk aktivitet og samspill med andre barn. For familien gir dette en følelse av glede og stolthet, og det kan skape nye muligheter for felles aktiviteter som styrker tilknytning og trivsel. Dersom barnet ikke utvikler disse ferdighetene som forventet, kan det skape bekymring for barnets motoriske utvikling og evne til å delta i sosial lek.

Fremtidig påvirkning på barnet og familien

God ballkontroll i tidlig alder kan legge grunnlaget for videre utvikling av koordinasjon og balanse. Dette har betydning for barnets deltakelse i sportslige og sosiale aktiviteter senere i barndommen. Hvis barnet strever med disse ferdighetene, kan det føre til redusert selvtillit, sosial isolasjon og utfordringer med fysisk helse på sikt. For foreldrene kan dette innebære behov for ekstra innsats for å støtte barnets utvikling.

Observasjon, vurdering og kartlegging

Barnevernsarbeideren bør observere barnets evne til å sparke, kaste og motta en ball i lek. Det er viktig å vurdere om barnet viser initiativ og glede ved slike aktiviteter, og om koordinasjonen er aldersadekvat. Kartlegg også om barnet har tilgang til et miljø som oppmuntrer til fysisk aktivitet, og om foreldrene legger til rette for lek som fremmer motorisk utvikling.

Tiltak for å bedre fungeringen

  • Tilby foreldrene veiledning om aktiviteter som stimulerer ballferdigheter, som å leke med myke baller eller delta i enkle kast-og-motta-leker.
  • Sikre at barnet har tilgang til et trygt område for å øve på ballspill, som en hage, lekeplass eller inneområde.
  • Vurdere om barnet kan ha nytte av støtte fra fysioterapeut eller spesialpedagog hvis det er tydelige forsinkelser.
  • Oppmuntre foreldrene til å inkludere barnet i sosiale aktiviteter som stimulerer både motorikk og samspill.
  • Fokusere på å styrke barnets selvtillit ved å gi ros og oppmuntring under ballaktiviteter.

Hypoteser

  • Barnets utfordringer kan være knyttet til generelle motoriske forsinkelser eller svak hånd-øye-koordinasjon.
  • Foreldrene kan mangle kunnskap eller erfaring med å legge til rette for fysisk lek og aktiviteter.
  • Manglende tilgang til passende lekemiljø kan hindre barnet i å øve på ballaktiviteter.
  • Tidligere medisinske eller utviklingsmessige utfordringer kan påvirke barnets koordinasjon og bevegelser.