Barnet ønsker å hjelpe til med gjøremål og oppgaver i hjemmet, hvis det ikke kommer i veien for barnets egne ønsker

Svært god fungering

Barnet viser stor interesse for å hjelpe til i hjemmet, deltar aktivt og med glede i gjøremål, spesielt når det oppleves som lek eller mestring.

God fungering

Barnet viser interesse for å hjelpe til når det blir invitert, men prioriterer egne aktiviteter og kan trenge oppmuntring for å delta.

Adekvat fungering

Barnet deltar av og til i gjøremål, men viser begrenset initiativ eller mister raskt interessen dersom det opplever oppgaven som utfordrende eller kjedelig.

Dårlig fungering

Barnet viser liten eller ingen interesse for å hjelpe til, og unngår eller motsetter seg å delta i daglige gjøremål.

Kritisk fungering

Barnet nekter gjennomgående å hjelpe til og reagerer negativt på oppfordringer, noe som kan tyde på utfordringer med samarbeid eller tilpasning.

Artikkel

I 1-2 års alder begynner barnet å vise interesse for å imitere voksne og delta i gjøremål i hjemmet. Dette er en naturlig del av barnets utvikling, der det ønsker å utforske rollen som en del av familien. Når barnet får mulighet til å hjelpe, utvikler det både finmotorikk, sosial forståelse og en følelse av mestring.

Nåværende påvirkning på barnet og familien

Barn som viser interesse for å hjelpe til i hjemmet, opplever ofte glede og stolthet ved å bidra. Dette styrker barnets selvfølelse og relasjonen til foreldrene. For familien kan barnets deltakelse være en kilde til glede, selv om det kan kreve tid og tålmodighet å inkludere barnet i oppgaver. Hvis barnet ikke ønsker å delta, kan dette føre til utfordringer med å skape struktur og samarbeid i hverdagen.

Fremtidig påvirkning på barnet og familien

Ved å inkludere barnet i daglige oppgaver legges grunnlaget for ansvarsfølelse, samarbeid og mestring senere i livet. Dersom barnet sjelden får mulighet til å hjelpe eller unngår deltakelse, kan det gå glipp av viktige læringsmuligheter og følelsen av å være en verdsatt del av familien. For foreldrene kan manglende deltakelse gjøre det vanskelig å bygge en positiv samarbeidskultur i hjemmet.

Observasjon, vurdering og kartlegging

Barnevernsarbeideren bør observere barnets reaksjoner og engasjement når det får muligheten til å hjelpe til. Vurder også foreldrenes tilrettelegging og evne til å balansere forventninger og barnets naturlige behov for frihet og lek. Kartlegg om hjemmemiljøet gir barnet muligheter til å delta i enkle og meningsfulle oppgaver på barnets nivå.

Tiltak for å bedre fungeringen

  • Veilede foreldrene i hvordan de kan inkludere barnet i gjøremål som passer barnets ferdighetsnivå og interesser.
  • Oppmuntre til bruk av lekbaserte oppgaver som gjør deltakelsen gøy og motiverende for barnet.
  • Støtte foreldrene i å gi ros og anerkjennelse for barnets innsats, selv når resultatet ikke er perfekt.
  • Tilrettelegge for rutiner som gir barnet mulighet til å delta i faste oppgaver, som å rydde opp leker eller hjelpe til ved måltider.
  • Ved utfordringer med deltakelse, vurdere behov for oppfølging og veiledning for å styrke barnets evne til samarbeid og tilpasning.

Hypoteser

  • Barnets mangel på interesse for å hjelpe til kan skyldes at oppgavene ikke er tilpasset dets utviklingsnivå eller interesse.
  • Foreldrene kan ha begrenset erfaring med å inkludere barnet i gjøremål, eller de kan være overbelastet og fokusere mer på effektivitet enn deltakelse.
  • Miljøet kan være preget av lite struktur eller mangel på muligheter for barnet til å delta i meningsfulle oppgaver.
  • Barnet kan ha utfordringer med samarbeid, oppmerksomhet eller selvregulering som gjør det vanskelig å engasjere seg i oppgaver.