Barnet har mye utagerende atferd

F.eks.: mye aggressiv atferd, har mange konflikter med, og/eller slår andre barn.

Svært god fungering

Barnet viser sjelden aggressiv eller utagerende atferd, håndterer konflikter med veiledning, og uttrykker følelser på en aldersadekvat måte.

God fungering

Barnet har enkelte episoder med utagerende atferd, men de er kortvarige og håndterbare, og barnet lar seg lett trøste og veilede.

Adekvat fungering

Barnet viser utagerende atferd i spesifikke situasjoner, som ved frustrasjon eller overbelastning, men kan beroliges med tydelig struktur og støtte.

Dårlig fungering

Barnet viser hyppig og sterk utagerende atferd, inkludert aggressivitet og konflikter, og det er krevende for omsorgspersonene å håndtere situasjonene.

Kritisk fungering

Barnet har vedvarende og alvorlig utagerende atferd, viser høy grad av aggressivitet og har betydelige utfordringer med sosial tilpasning og regulering.

Artikkel

Utagerende atferd er vanlig i 1-2 års alderen, da barn fortsatt utvikler evnen til å regulere følelser og forstå sosiale normer. Likevel kan hyppig og sterk aggressivitet eller konflikter være tegn på underliggende vansker som stress, utrygghet eller utviklingsmessige utfordringer. Et barn som viser høy grad av utagerende atferd, trenger støtte og veiledning for å lære alternative måter å uttrykke følelser og håndtere frustrasjon.

Nåværende påvirkning på barnet og familien

Hyppig utagerende atferd kan påvirke barnets relasjoner med jevnaldrende og voksne negativt. Det kan føre til sosial isolasjon, redusert trivsel og vansker med å delta i lek og aktiviteter. For foreldrene kan dette skape stress, usikkerhet og utfordringer med å etablere positivt samspill.

Fremtidig påvirkning på barnet og familien

Dersom utagerende atferd ikke adresseres, kan barnet utvikle vedvarende utfordringer med regulering, konflikthåndtering og relasjoner. For familien kan dette føre til økt belastning og vansker med å støtte barnets utvikling. På sikt kan det også påvirke barnets evne til å tilpasse seg i barnehage og skolemiljø.

Observasjon, vurdering og kartlegging

Barnevernsarbeideren bør observere barnets atferd i ulike situasjoner for å identifisere utløsende faktorer for utagering, som frustrasjon, overstimulering eller mangel på språkferdigheter. Vurder også foreldrenes respons på barnets atferd, inkludert deres evne til å sette grenser og gi emosjonell støtte. Kartlegg miljøfaktorer som kan bidra til stress eller konflikt, som ustabilitet i hjemmet eller manglende rutiner.

Tiltak for å bedre fungeringen

  • Veilede foreldrene i å håndtere utagerende atferd med rolig og tydelig grensesetting, og gi barnet alternative måter å uttrykke seg på.
  • Støtte foreldrene i å etablere en forutsigbar hverdag med rutiner som fremmer trygghet og struktur.
  • Tilrettelegge for aktiviteter som hjelper barnet å regulere følelser, som lek, fysisk aktivitet eller kreative uttrykk.
  • Gi barnet positiv forsterkning for ønsket atferd og redusere oppmerksomhet på utagering.
  • Ved alvorlig eller vedvarende utagerende atferd, vurdere henvisning til spesialister som barnepsykolog eller andre instanser.

Hypoteser

  • Barnets utagerende atferd kan være en reaksjon på frustrasjon, manglende språkferdigheter eller umoden emosjonell regulering.
  • Foreldrene kan oppleve egne utfordringer, som stress eller psykiske helseproblemer, som påvirker deres evne til å håndtere barnets atferd.
  • Miljøet rundt barnet kan mangle stabilitet eller struktur, noe som bidrar til barnets vansker med regulering og tilpasning.
  • Tidligere opplevelser av stress eller utrygghet kan ha påvirket barnets evne til å håndtere frustrasjon og bygge relasjoner.