Barnet viser eierskap til sine egne leker

Svært god fungering

Barnet viser tydelig eierskap til sine egne leker, deler dem frivillig i sosiale situasjoner, men er også i stand til å sette grenser når det ønsker å beholde dem selv.

God fungering

Barnet viser eierskap ved å foretrekke bestemte leker, deler dem med litt oppmuntring og håndterer situasjoner rundt deling på en aldersadekvat måte.

Adekvat fungering

Barnet viser noe eierskap til egne leker, men kan streve med å sette grenser eller dele, og kan bli frustrert i konfliktsituasjoner.

Dårlig fungering

Barnet viser lite eierskap, virker uinteressert i egne leker eller har hyppige konflikter rundt deling, noe som kan indikere vansker med sosial tilpasning.

Kritisk fungering

Barnet viser ingen tydelige tegn til eierskap, deler ukritisk eller motsetter seg deling med sterke følelsesutbrudd, noe som kan tyde på emosjonelle eller utviklingsmessige utfordringer.

Artikkel

Å vise eierskap til egne leker er en viktig del av barnets utvikling i 1-2 års alder. Dette er en periode hvor barnet begynner å forstå konseptet «mine» og «dine», noe som er en naturlig del av utviklingen av selvstendighet og identitet. Hvordan barnet håndterer eierskap, deling og konflikter rundt leker gir innsikt i dets sosiale og emosjonelle utvikling.

Nåværende påvirkning på barnet og familien

Barn som viser eierskap til egne leker, opplever ofte en følelse av kontroll og mestring. Dette kan styrke barnets selvfølelse og sosiale ferdigheter når det lærer å dele og sette grenser. Dersom barnet har utfordringer med eierskap, som overdreven beskyttelse eller manglende interesse for egne ting, kan dette føre til konflikter med jevnaldrende og stress for foreldrene.

Fremtidig påvirkning på barnet og familien

En balansert forståelse av eierskap og deling legger grunnlaget for sunne relasjoner og samarbeid senere i livet. Vedvarende vansker med eierskap, enten det er overdreven beskyttelse eller manglende interesse, kan påvirke barnets evne til å samhandle sosialt og bygge relasjoner. For familien kan dette skape en mer krevende hverdag og behov for veiledning i å håndtere barnets utfordringer.

Observasjon, vurdering og kartlegging

Barnevernsarbeideren bør observere hvordan barnet håndterer egne leker i ulike situasjoner, inkludert lek med andre barn og voksne. Vurder barnets evne til å dele, sette grenser og håndtere konflikter rundt eierskap. Kartlegg foreldrenes rolle i å støtte barnets forståelse av eierskap og deling, samt miljøfaktorer som kan påvirke barnets atferd.

Tiltak for å bedre fungeringen

  • Veilede foreldrene i hvordan de kan støtte barnets utvikling av eierskap, blant annet ved å respektere barnets grenser og oppmuntre til deling i passende situasjoner.
  • Oppmuntre foreldrene til å modellere deling og samarbeid i lek og hverdagsaktiviteter.
  • Tilrettelegge for aktiviteter som gir barnet mulighet til å øve på å dele og respektere andres eierskap, som gruppeleker eller små oppgaver.
  • Støtte barnet i å håndtere konflikter rundt leker ved å bruke rolige og enkle forklaringer som er tilpasset barnets utviklingsnivå.
  • Ved vedvarende utfordringer, vurdere behovet for oppfølging for å styrke barnets sosiale ferdigheter.

Hypoteser

  • Barnets vansker med eierskap kan skyldes manglende erfaring med deling eller konflikthåndtering, enten hjemme eller i samspill med andre barn.
  • Foreldrene kan være usikre på hvordan de skal balansere barnets behov for eierskap og læring om deling.
  • Miljøet kan være preget av konflikter, overstimulering eller mangel på struktur, noe som påvirker barnets opplevelse av kontroll og trygghet.
  • Barnet kan ha individuelle utfordringer, som forsinkelser i sosial utvikling eller emosjonell regulering, som påvirker dets evne til å håndtere eierskap og deling.