Foreldrene roser barnet når det viser positiv sosial atferd
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene er bevisste på å rose barnet når det viser positiv sosial atferd, som å dele, vise omsorg eller følge enkle regler. De gir spesifikk og oppriktig anerkjennelse, noe som styrker barnets selvfølelse og motivasjon for positivt samspill.
God fungering
Foreldrene roser barnet når det viser god sosial atferd, men kan være noe inkonsekvente. Likevel får barnet jevnlig anerkjennelse som fremmer sosial utvikling.
Adekvat fungering
Foreldrene legger merke til barnets positive sosiale atferd, men gir ikke alltid aktiv ros. Barnet får noe anerkjennelse, men kan ha mindre motivasjon for sosial læring.
Dårlig fungering
Foreldrene roser sjelden eller aldri barnet for god sosial atferd. De fokuserer mer på negativ atferd og korrigering enn på å styrke det barnet gjør bra. Barnet kan utvikle usikkerhet eller mindre interesse for sosialt samspill.
Kritisk fungering
Foreldrene ignorerer eller til og med motarbeider barnets positive sosiale atferd. De kan vise likegyldighet, være kritiske eller gi barnet inntrykk av at vennlighet og samarbeid ikke har verdi. Barnet kan utvikle sosial usikkerhet eller utfordringer med empati og samspill.
Artikkel

Betydningen av ros for positiv sosial atferd
Barn i alderen 1–2 år er i en tidlig fase av sosial utvikling og lærer gjennom tilbakemeldinger fra voksne. Når foreldrene roser barnet for gode sosiale handlinger, som å dele en leke, vente på tur eller vise omsorg, forsterker de ønsket atferd og bygger barnets forståelse av sosiale normer.
Påvirkning på barnet og familien nå
Når barnet får positiv respons på gode handlinger, lærer det hvilke sosiale ferdigheter som er verdsatt. Det utvikler glede i samspill med andre og øver seg på samarbeid, empati og selvkontroll. Mangel på ros kan føre til at barnet ikke forstår betydningen av positiv sosial atferd, eller at det kun får oppmerksomhet ved negativ oppførsel.
Påvirkning på barnet og familien i fremtiden
Barn som vokser opp med positiv forsterkning av gode sosiale ferdigheter, har større sannsynlighet for å utvikle empati, gode relasjoner og sosial trygghet. Motsatt kan mangel på ros eller anerkjennelse føre til lav selvfølelse, sosiale vansker eller en oppfatning av at det ikke spiller noen rolle hvordan man behandler andre.
Hvordan barnevernsarbeideren kan vurdere fungeringen
Barnevernsarbeideren kan observere foreldrenes interaksjon med barnet og vurdere:
- Gir foreldrene barnet ros når det viser omsorg, deler eller følger regler?
- Er rosen spesifikk og oppriktig, eller generell og sjelden?
- Fokuserer foreldrene mer på å korrigere negativ atferd enn på å forsterke positiv atferd?
- Viser barnet glede og trygghet i samspill med andre, eller virker det utrygt og usikkert?
- Har barnet utviklet en forståelse av sosiale normer, eller virker det likegyldig til hvordan det behandler andre?
Tiltak for å bedre fungeringen
- Foreldreveiledning: Hjelpe foreldrene med å forstå viktigheten av ros og anerkjennelse for barnets sosiale utvikling.
- Konkretisering av ros: Lære foreldrene å gi spesifikk ros, som «Så fint at du delte leken din!» i stedet for generelle utsagn som «Bra jobba».
- Skape naturlige situasjoner for ros: Veilede foreldrene i hvordan de kan fremme positiv sosial atferd gjennom lek og daglige rutiner.
- Samarbeid med barnehagen: Hvis barnet går i barnehage, kan det være nyttig å sikre at barnet får jevnlig anerkjennelse både hjemme og i barnehagen.
- Tverrfaglig samarbeid: Ved behov kan helsestasjon eller familievernkontor involveres for å styrke foreldrenes omsorgskompetanse.
Hypoteser som bør undersøkes
- Har foreldrene kunnskap om hvordan positiv forsterkning påvirker barnets utvikling?
- Har foreldrene selv vokst opp med lite anerkjennelse, og viderefører de dette mønsteret?
- Er foreldrene stresset, utmattet eller har andre utfordringer som gjør at de ikke gir barnet nok positiv oppmerksomhet?
- Har barnet fått nok sosial eksponering til å utvikle grunnleggende sosiale ferdigheter?
- Er det kulturelle eller personlige faktorer som påvirker hvordan foreldrene uttrykker ros og anerkjennelse?