Foreldrene lærer barnet at voldelig atferd ikke er akseptert
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene setter tydelige, kjærlige grenser for voldelig atferd. De veileder barnet med varme og tålmodighet, forklarer hvorfor slag og biting ikke er greit, og viser alternative måter å uttrykke følelser på. Barnet lærer gradvis å regulere seg og vise empati.
God fungering
Foreldrene reagerer konsekvent på voldelig atferd og hjelper barnet å forstå hvorfor det ikke er akseptabelt. De kan av og til være inkonsekvente, men barnet får likevel god veiledning i hvordan det kan uttrykke seg på en trygg måte.
Adekvat fungering
Foreldrene setter grenser for voldelig atferd, men kan være usikre på hvordan de skal håndtere situasjoner. De kan veksle mellom å overse atferden og å korrigere den, noe som kan føre til at barnet ikke alltid forstår grensene.
Dårlig fungering
Foreldrene har liten forståelse for barnets behov for regulering og håndterer voldelig atferd med sinne, straff eller ignorering. Barnet får lite veiledning i hvordan det kan håndtere frustrasjon på en trygg måte.
Kritisk fungering
Foreldrene tillater eller normaliserer voldelig atferd, eller bruker selv vold i oppdragelsen. Barnet lærer at slag, biting eller annen aggressiv atferd er akseptabelt, noe som kan føre til alvorlige atferdsproblemer og vansker i sosiale relasjoner.
Artikkel

Betydningen av å lære barnet at vold ikke er akseptabelt
Barn i alderen 1–2 år har ennå ikke utviklet full impulskontroll og kan bruke slag, biting eller dytting for å uttrykke frustrasjon, glede eller ønske om oppmerksomhet. De er avhengige av voksne for å lære alternative måter å håndtere følelser på. Når foreldrene setter tydelige og kjærlige grenser, lærer barnet å regulere seg og forstå at voldelig atferd ikke er en akseptabel måte å kommunisere på.
Påvirkning på barnet og familien nå
Når foreldrene håndterer voldelig atferd med ro og veiledning, lærer barnet å forstå sine egne følelser og utvikler strategier for å håndtere frustrasjon. Barnet blir tryggere i sosiale situasjoner og lærer empati. Hvis voldelig atferd ikke korrigeres, kan barnet slite med samspill i barnehagen og ha vansker med å tolke andres grenser.
Påvirkning på barnet og familien i fremtiden
Barn som tidlig lærer å regulere aggresjon, utvikler bedre sosiale ferdigheter, konfliktløsningsevner og empati. Dersom voldelig atferd ikke håndteres på en god måte, kan barnet utvikle negative samspillmønstre, økt impulsivitet og større risiko for atferdsproblemer i barnehage og skole.
Hvordan barnevernsarbeideren kan vurdere fungeringen
Barnevernsarbeideren kan undersøke hvordan foreldrene håndterer voldelig atferd ved å:
- Observere om foreldrene setter tydelige og konsekvente grenser for voldelig atferd.
- Vurdere hvordan foreldrene reagerer når barnet slår, biter eller dytter – møter de det med veiledning, sinne eller ignorering?
- Kartlegge om foreldrene lærer barnet alternative strategier for å uttrykke frustrasjon eller ønsker.
- Undersøke om barnet viser mye voldelig atferd, og om dette får konsekvenser i sosiale situasjoner.
- Vurdere foreldrenes egen bruk av vold – bruker de fysisk straff, eller er de rollemodeller for trygg konfliktløsning?
Tiltak for å bedre fungeringen
- Foreldreveiledning: Hjelpe foreldrene med å forstå barnets utviklingsnivå og hvordan de kan veilede barnet uten straff eller sinne.
- Lære barnet alternativer: Veilede foreldrene i hvordan de kan hjelpe barnet med å bruke ord, peking eller andre uttrykksmåter istedenfor fysisk aggresjon.
- Modellere positiv konfliktløsning: Oppmuntre foreldrene til å være rollemodeller for hvordan man håndterer frustrasjon og konflikter uten vold.
- Samarbeid med barnehage: Dersom barnet går i barnehage, kan det være nyttig å sikre at grensene for voldelig atferd er like hjemme og i barnehagen.
- Tverrfaglig oppfølging: Dersom voldelig atferd er vedvarende eller foreldrene har utfordringer med å håndtere dette, kan samarbeid med helsestasjon, barnehage eller andre instanser være aktuelt.
Hypoteser som bør undersøkes
- Har foreldrene kunnskap om barns utvikling og hvordan de kan håndtere voldelig atferd på en trygg måte?
- Bruker foreldrene selv vold eller fysisk straff, slik at barnet lærer at vold er en akseptabel reaksjonsmåte?
- Har barnet vansker med impulskontroll eller andre utviklingsmessige utfordringer som kan forklare mye voldelig atferd?
- Er det kulturelle eller familiære faktorer som påvirker hvordan foreldrene håndterer voldelig atferd?
- Har foreldrene stress, psykiske helseutfordringer eller andre belastninger som gjør det vanskelig å håndtere barnets atferd på en god måte?