Barnet er samvittighetsfullt
Forholder seg til regler, forstår forskjellen på rett og galt og viser anger ved brudd på regler.
Svært god fungering
Barnet viser tidlige tegn på samvittighet, som å forstå og følge enkle regler, vise empati og uttrykke anger eller ønske om å rette opp etter regelbrudd.
God fungering
Barnet begynner å forstå forskjellen på rett og galt og reagerer på en aldersadekvat måte ved å vise anger eller følge veiledning når det bryter regler.
Adekvat fungering
Barnet har grunnleggende forståelse av regler, men viser varierende evne til å forholde seg til dem eller til å forstå konsekvenser av regelbrudd.
Dårlig fungering
Barnet har vansker med å forholde seg til regler, viser lite forståelse for rett og galt og reagerer sjelden med anger eller reparerende atferd.
Kritisk fungering
Barnet viser ingen tegn til å forstå regler eller forskjellen mellom rett og galt, og det er store bekymringer knyttet til barnets utvikling av empati og samvittighet.
Artikkel
![](https://i0.wp.com/www.bvpro.no/wp-content/uploads/2024/05/info_24dp_FILL0_wght400_GRAD0_opsz24.png?resize=96%2C96&ssl=1)
Utviklingen av samvittighet og evnen til å forstå rett og galt begynner allerede i småbarnsalderen. Hos barn i 1-2 års alder handler dette om å lære grunnleggende regler gjennom samspill med omsorgspersoner. Barnets evne til å vise anger og reparerende atferd ved regelbrudd gir tidlige tegn på utvikling av empati og moral.
Nåværende påvirkning på barnet og familien
Barn som begynner å forholde seg til regler og viser samvittighet, opplever ofte et styrket samspill med omsorgspersonene. Dette kan bidra til et positivt hjemmemiljø med færre konflikter. Dersom barnet strever med å forstå eller følge regler, kan det oppstå frustrasjon for både barnet og foreldrene, noe som kan påvirke relasjonen negativt.
Fremtidig påvirkning på barnet og familien
Et barn som utvikler samvittighet og evne til å følge regler, har et godt grunnlag for å etablere positive relasjoner og tilpasse seg sosiale situasjoner. Vedvarende utfordringer på dette området kan derimot føre til konflikter, både hjemme og i barnehagen, og kan skape bekymringer for barnets sosiale og emosjonelle utvikling.
Observasjon, vurdering og kartlegging
Barnevernsarbeideren bør observere barnets reaksjoner på regler og grensesetting. Vurder hvordan barnet forstår og forholder seg til rett og galt, og om det viser tegn på empati eller reparerende atferd ved regelbrudd. Kartlegg foreldrenes tilnærming til grensesetting og støtte for barnets forståelse av regler. Miljøet barnet vokser opp i, inkludert stabilitet og tydelighet i rutiner, bør også vurderes.
Tiltak for å bedre fungeringen
- Veilede foreldrene i hvordan de kan støtte barnets utvikling av samvittighet gjennom konsekvent og positiv grensesetting.
- Oppmuntre til bruk av situasjonsbasert læring, hvor barnet får mulighet til å forstå konsekvenser av handlinger på en trygg og aldersadekvat måte.
- Tilrettelegge for et stabilt og forutsigbart miljø som gir barnet trygghet til å lære regler.
- Støtte foreldrene i å bruke empati som en modell for barnets utvikling av moralsk forståelse.
- Henvise til spesialisert hjelp ved vedvarende utfordringer knyttet til barnets forståelse av regler eller empati.
Hypoteser
- Barnets utfordringer med samvittighetsutvikling kan skyldes manglende stabilitet i miljøet eller inkonsekvent grensesetting.
- Foreldrenes egne erfaringer med grensesetting og oppdragelse kan påvirke hvordan de støtter barnets utvikling av samvittighet.
- Barnets temperament eller utviklingsmessige utfordringer kan gjøre det vanskeligere å forstå regler eller vise anger.
- Sosiale eller emosjonelle belastninger i familien kan påvirke barnets evne til å fokusere på regler og empati.