Barnet har leker tilpasset barnets alder
Skalering av fungering
Svært god fungering
Barnet har et stort utvalg av leker som er nøye tilpasset dets alder og utviklingsstadium. Foreldrene har et bevisst forhold til valg av leker som stimulerer barnets kognitive og sosiale utvikling. Leker som fremmer sansestimulering, motoriske ferdigheter og sosial interaksjon er lett tilgjengelige. Foreldrene engasjerer seg aktivt i barnets lek, noe som bidrar til en rik utviklingsprosess.
God fungering
Barnet har et godt utvalg av leker som er passende for dets alder. Foreldrene er oppmerksomme på å tilby leker som stimulerer barnets utvikling, selv om de kanskje ikke alltid er optimale for hver utviklingsfase. Foreldrene støtter aktivt barnets lek, og leker som fremmer både kognitive og sosiale ferdigheter er lett tilgjengelige, men det kan være noen få områder som kan forbedres.
Adekvat fungering
Barnet har noen leker som er tilpasset dets alder, men utvalget er begrenset. Foreldrene tilbyr enkelte leker som kan stimulere barnets utvikling, men de er kanskje ikke fullt ut oppmerksomme på hvordan leker kan støtte ulike aspekter av barnets kognitive og sosiale utvikling. Det kan forekomme at leker enten er for avanserte eller for enkle for barnets nåværende utviklingsstadium.
Dårlig fungering
Barnet har få eller lite passende leker for sin alder. Foreldrene viser liten forståelse for hvordan leker kan bidra til barnets kognitive og sosiale utvikling, og lekene som er tilgjengelige, stimulerer i liten grad barnets behov. Dette kan føre til at barnet ikke får tilstrekkelig stimulering gjennom lek, noe som kan hemme utviklingen av viktige ferdigheter.
Kritisk fungering
Barnet har ingen eller svært få leker som er tilpasset dets alder og utviklingsnivå. Foreldrene viser ingen oppmerksomhet mot behovet for leker som støtter barnets kognitive og sosiale utvikling. Barnet har lite mulighet til å utforske eller lære gjennom lek, noe som kan ha alvorlige negative konsekvenser for dets utvikling og trivsel.
Artikkel
Allerede i det første leveåret er lek en viktig del av barnets kognitive og sosiale utvikling. Gjennom lek utvikler barnet sine sanser, motoriske ferdigheter, kommunikasjonsevner og evne til å samhandle med andre. Foreldrenes rolle i å tilby passende leker og legge til rette for lek er derfor essensiell for barnets trivsel og utvikling.
I denne alderen lærer barnet gjennom sansestimulering og utforskning. Leker som er tilpasset alder, som rangler, myke bøker, speil og gripevennlige gjenstander, hjelper barnet med å utvikle finmotorikk og forståelse av årsak og virkning. Fargerike leker, ulike teksturer og lyder stimulerer barnets sanser og nysgjerrighet, og hjelper det med å utvikle en forståelse av omgivelsene.
Sosial utvikling begynner også i denne alderen, og foreldre som engasjerer seg i barnets lek, styrker barnets evne til å forstå sosial interaksjon. Dette kan være så enkelt som å leke «tit-tei» eller rulle en ball frem og tilbake, noe som hjelper barnet å utvikle sine kommunikasjonsevner og tilknytning til omsorgspersonene. Lek som involverer foreldrene, gir barnet en følelse av tilhørighet og trygghet, samtidig som det lærer om samhandling.
Når leker ikke er tilpasset barnets alder, kan det føre til at barnet ikke får de nødvendige utfordringene for å stimulere utviklingen, eller at leken blir for avansert og skaper frustrasjon. Riktig balanse mellom utfordring og mestring er viktig for å holde barnet engasjert og fremme læring. For mange eller for få leker kan også påvirke barnets evne til å fokusere og utforske.
Foreldre som aktivt tilpasser barnets leker til dets utviklingsstadium, og som engasjerer seg i lek, gir barnet et solid fundament for kognitiv og sosial utvikling. Dette legger grunnlaget for videre læring og relasjoner i livet.