Barnet leker på et aldersadekvat nivå

Svært god fungering

Barnet viser kreativitet, nysgjerrighet og initiativ i lek, mestrer både selvstendig og parallell lek, og utforsker omgivelsene aktivt på et aldersadekvat nivå.

God fungering

Barnet leker aldersadekvat, men kan trenge oppmuntring for å utforske nye aktiviteter eller delta i mer komplekse former for lek.

Adekvat fungering

Barnet viser interesse for lek, men deltar primært i enkle eller repetitivt strukturerte aktiviteter og trenger betydelig støtte for å utvide sitt lekeunivers.

Dårlig fungering

Barnet viser lite interesse for lek eller leker på et nivå som er under forventet for alderen, og trenger konstant veiledning for å opprettholde oppmerksomhet eller deltakelse.

Kritisk fungering

Barnet viser ingen eller svært begrenset interesse for lek, unngår utforskning, og deltar ikke uten omfattende veiledning og stimulering.

Artikkel

Lek er en grunnleggende del av barnets utvikling i 1-2 års alder. Gjennom lek utvikler barnet motoriske ferdigheter, kognitive evner, språk og sosiale ferdigheter. På denne alderen handler mye av leken om utforsking, sensoriske opplevelser og parallell lek, der barnet leker side om side med andre uten nødvendigvis å samhandle direkte.

Nåværende påvirkning på barnet og familien

Når barnet leker på et aldersadekvat nivå, opplever det glede, mestring og læring. Dette styrker barnets selvtillit og relasjoner til omsorgspersoner og jevnaldrende. Dersom barnet leker lite eller på et nivå som er lavere enn forventet, kan det påvirke utviklingen av sentrale ferdigheter, som problemløsning, nysgjerrighet og sosial deltakelse, noe som kan bekymre foreldrene.

Fremtidig påvirkning på barnet og familien

Aldersadekvat lek legger grunnlaget for læring og tilpasning i fremtidige sosiale og pedagogiske settinger, som barnehage og skole. Manglende lekeferdigheter kan føre til forsinkelser i utviklingen av kognitive og sosiale ferdigheter og kan påvirke barnets selvfølelse og trivsel på sikt. For familien kan dette skape behov for ekstra oppfølging og støtte.

Observasjon, vurdering og kartlegging

Barnevernsarbeideren bør observere hvordan barnet deltar i lek, inkludert hvilke typer aktiviteter det viser interesse for, hvor lenge det klarer å holde oppmerksomheten, og hvordan det interagerer med leker og mennesker. Vurder også hvordan barnet mestrer sensoriske og motoriske oppgaver gjennom lek. Kartlegg foreldrenes rolle i å tilrettelegge for aldersadekvat lek og miljøets bidrag til barnets utvikling.

Tiltak for å bedre fungeringen

  • Veilede foreldrene i hvordan de kan stimulere barnets lek gjennom tilpassede aktiviteter og leker som fremmer motorisk, kognitiv og sosial utvikling.
  • Tilrettelegge for lekeaktiviteter som gir barnet mulighet til å utforske, som klosser, bøker eller sensoriske leker, tilpasset barnets alder.
  • Støtte barnet i å utvide sitt lekeunivers ved å introdusere nye typer leker og aktiviteter gradvis, med positiv oppmuntring.
  • Oppmuntre foreldrene til å delta aktivt i barnets lek og modellere nye måter å bruke leker på.
  • Ved vedvarende utfordringer, anbefale oppfølging for å støtte barnets utvikling og undersøke underliggende årsaker til utfordringene.

Hypoteser

  • Barnets vansker med å leke kan skyldes mangel på stimulering hjemme eller begrenset tilgang til varierte leker og aktiviteter.
  • Foreldrene kan ha usikkerhet eller begrensede ressurser til å tilrettelegge for aldersadekvat lek i hverdagen.
  • Miljøet barnet oppholder seg i kan mangle struktur eller stabilitet, noe som hindrer lek og utforsking.
  • Barnet kan ha individuelle utfordringer, som forsinkelser i kognitiv eller motorisk utvikling, som påvirker evnen til å delta i aldersadekvat lek.