Barnet leker på et aldersadekvat nivå under lek i barnehagen
Svært god fungering
Barnet leker aktivt og engasjert på et aldersadekvat nivå, viser nysgjerrighet, kreativitet og deltar i både selvstendig og parallell lek med andre barn.
God fungering
Barnet leker på et aldersadekvat nivå, men kan i perioder trenge litt oppmuntring eller veiledning for å engasjere seg i nye aktiviteter.
Adekvat fungering
Barnet deltar i lek som er delvis aldersadekvat, men viser begrenset variasjon eller engasjement, og kan trenge betydelig støtte for å opprettholde fokus.
Dårlig fungering
Barnet leker lite eller viser vansker med å delta i aldersadekvate leker, og aktivitetene er ofte repeterende eller viser lite utvikling.
Kritisk fungering
Barnet viser svært begrenset evne til å delta i lek, mangler nysgjerrighet og kreativitet, og deltar sjelden i aktiviteter uten omfattende veiledning.
Artikkel
Lek er en grunnleggende del av barnets utvikling i 1-2 års alder, der barnet utforsker verden, styrker motoriske ferdigheter, utvikler språk og lærer sosiale normer. Aldersadekvat lek på denne utviklingsfasen innebærer ofte parallell lek med andre barn, utforsking av leker gjennom sanser og enkle rollelek-elementer.
Nåværende påvirkning på barnet og familien
Barn som leker på et aldersadekvat nivå, får mulighet til å utvikle ferdigheter som problemløsning, kreativitet og samspill med andre. Dette gir barnet mestringsfølelse og bygger grunnlaget for videre læring. Dersom barnet leker lite eller på et nivå som er under forventet for alderen, kan det gå glipp av viktige utviklingsmuligheter, noe som kan føre til bekymringer hos foreldrene og behov for ekstra tilrettelegging i barnehagen.
Fremtidig påvirkning på barnet og familien
Lek i barnehagen legger grunnlaget for barnets kognitive, emosjonelle og sosiale utvikling. Manglende utvikling på dette området kan føre til utfordringer med tilpasning, selvregulering og relasjonsbygging senere i livet. For familien kan det skape usikkerhet og økt behov for støtte for å fremme barnets utvikling.
Observasjon, vurdering og kartlegging
Barnevernsarbeideren bør observere hvordan barnet deltar i lek i barnehagen, inkludert hvilke aktiviteter det viser interesse for, hvordan det bruker leker, og hvorvidt det engasjerer seg i parallell eller selvstendig lek. Kartlegg også hvordan de voksne i barnehagen tilrettelegger for lek og støtter barnet i å utforske aktiviteter som er tilpasset dets utviklingsnivå.
Tiltak for å bedre fungeringen
- Veilede barnehagepersonalet i hvordan de kan tilrettelegge for lek som er aldersadekvat og stimulerer barnets nysgjerrighet og engasjement.
- Støtte foreldrene i å forstå betydningen av lek og gi forslag til aktiviteter som kan styrke barnets lekekompetanse hjemme.
- Tilrettelegge for smågrupper eller individuelle lekeaktiviteter som gir barnet mulighet til å utforske og utvikle ferdigheter i sitt eget tempo.
- Oppmuntre barnehagen til å tilby variert materiell og aktiviteter som fremmer både selvstendig lek og parallell lek med andre barn.
- Ved vedvarende utfordringer, anbefale oppfølging fra spesialpedagog eller andre fagpersoner for å vurdere barnets utvikling og behov for ekstra støtte.
Hypoteser
- Barnets lekemønster kan skyldes manglende erfaring med strukturert lek eller begrenset tilgang til stimulerende aktiviteter hjemme eller i barnehagen.
- Foreldrene kan oppleve utfordringer med å tilrettelegge for lek hjemme, enten på grunn av stress, usikkerhet eller mangel på ressurser.
- Miljøet i barnehagen kan være preget av lite støtte eller tilrettelegging for individuell utvikling, noe som kan hemme barnets lekekompetanse.
- Barnet kan ha individuelle trekk, som forsinkelser i kognitiv, motorisk eller sosial utvikling, som påvirker evnen til å delta i aldersadekvat lek.