Barnet liker å være sammen med andre barn i barnehagen

Er ikke sosialt tilbaketrukket / sjenert

Svært god fungering

Barnet søker aktivt kontakt med andre barn, deltar med glede i lek og samspill, og viser god evne til å initiere og opprettholde relasjoner.

God fungering

Barnet trives med andre barn, deltar i felles lek, men kan i enkelte situasjoner være mer avventende eller trenge oppmuntring.

Adekvat fungering

Barnet viser noe interesse for andre barn, men har begrenset deltakelse i samspill og kan fremstå som avventende eller usikker i gruppesituasjoner.

Dårlig fungering

Barnet viser liten interesse for andre barn, trekker seg ofte tilbake og deltar sjelden i lek eller samspill, selv med oppmuntring.

Kritisk fungering

Barnet unngår samvær med andre barn, virker engstelig eller sosialt isolert, og viser vedvarende vansker med å etablere kontakt i gruppesammenheng.

Artikkel

Sosial deltakelse med jevnaldrende er en viktig del av barnets utvikling i 1-2 års alder. I denne perioden begynner barnet å vise interesse for andre barn og samspill, selv om leken i stor grad er parallell heller enn interaktiv. Et barn som trives i samvær med andre barn, har større muligheter for å utvikle sosiale ferdigheter, samarbeid og empati.

Nåværende påvirkning på barnet og familien

Barn som liker å være sammen med andre barn, viser glede i barnehagehverdagen og lærer gjennom observasjon og deltakelse. Dette styrker barnets trivsel og utvikling av språk og sosiale ferdigheter. Dersom barnet er sosialt tilbaketrukket, kan det oppleve isolasjon eller vansker med å bygge relasjoner, noe som kan føre til frustrasjon for barnet og bekymringer for foreldrene.

Fremtidig påvirkning på barnet og familien

God sosial deltakelse i barnehagen legger grunnlaget for sunne relasjoner og tilpasning i skole og samfunn. Vedvarende sosial tilbaketrekning kan føre til utfordringer med selvtillit, tilhørighet og evnen til å håndtere konflikter og samarbeid. For familien kan dette medføre økt stress og behov for støtte i barnets sosiale utvikling.

Observasjon, vurdering og kartlegging

Barnevernsarbeideren bør observere hvordan barnet samhandler med andre barn i barnehagen, inkludert initiativ til lek, deltakelse i grupper og respons på sosiale signaler. Kartlegg situasjoner der barnet viser glede eller tilbaketrekning, samt hvilke faktorer som kan påvirke barnets sosiale deltakelse, som gruppestørrelse eller relasjon til voksne.

Tiltak for å bedre fungeringen

  • Veilede barnehagepersonalet i å støtte barnets sosiale deltakelse gjennom tilrettelagte leker og aktiviteter som fremmer samspill.
  • Oppmuntre foreldrene til å styrke barnets sosiale ferdigheter gjennom lek med jevnaldrende utenfor barnehagen, for eksempel i lekeavtaler eller fritidsaktiviteter.
  • Tilrettelegge for smågrupper i barnehagen som gir barnet trygghet og mulighet til å delta i mindre sosiale settinger.
  • Hjelpe barnet med å bygge selvtillit i sosiale situasjoner ved å modellere og støtte positiv interaksjon med andre barn.
  • Ved vedvarende sosial tilbaketrekning, vurdere behov for oppfølging fra spesialpedagog for å undersøke eventuelle underliggende utfordringer.

Hypoteser

  • Barnets sosiale tilbaketrekning kan skyldes utrygghet i gruppesituasjoner eller manglende erfaring med jevnaldrende samspill.
  • Foreldrene kan oppleve egne sosiale utfordringer eller stress som påvirker barnets evne til å delta i sosiale relasjoner.
  • Barnehagens miljø kan være preget av lite struktur, høyt støynivå eller mangel på støtte fra voksne, noe som kan påvirke barnets trygghet.
  • Barnet kan ha individuelle trekk, som sensitivitet eller introvert personlighet, som krever tilpasning i sosiale situasjoner.