Barnet mestrer å samarbeide med andre barn i barnehagen, når de leker sammen
Svært god fungering
Barnet viser stor evne til samarbeid under lek, deler leker, følger andres initiativ, og deltar aktivt i felles aktiviteter med glede og engasjement.
God fungering
Barnet samarbeider godt i lek med andre barn, men kan trenge noe støtte fra voksne for å løse konflikter eller dele på ressurser.
Adekvat fungering
Barnet deltar i samarbeid i korte perioder, men viser begrenset evne til å dele eller følge regler uten veiledning fra voksne.
Dårlig fungering
Barnet har vansker med samarbeid, unngår eller trekker seg fra felleslek, og viser ofte konflikter eller frustrasjon i situasjoner som krever samarbeid.
Kritisk fungering
Barnet samarbeider svært lite eller ikke i det hele tatt, reagerer med sterk avvisning, og viser vedvarende vansker med sosialt samspill i lekeaktiviteter.
Artikkel
Samarbeid under lek er en viktig milepæl i barnets sosiale utvikling i alderen 1-2 år. Selv om leken i denne perioden ofte er parallell fremfor interaktiv, begynner barnet å forstå konseptet med å dele, vente på tur og respondere på andres initiativ. Evnen til samarbeid danner grunnlaget for utvikling av empati, kommunikasjon og problemløsning.
Nåværende påvirkning på barnet og familien
Et barn som mestrer samarbeid, opplever glede og mestring i lek med andre, noe som styrker sosiale ferdigheter og relasjoner. Dette bidrar til en positiv barnehageopplevelse for barnet og gir foreldrene trygghet om barnets trivsel. Hvis barnet derimot har vansker med samarbeid, kan det føre til konflikter, frustrasjon og isolasjon, noe som kan bekymre både barnehagen og familien.
Fremtidig påvirkning på barnet og familien
God evne til samarbeid i tidlig alder legger grunnlaget for positive relasjoner og tilpasning i gruppesituasjoner som barnehage og skole. Vedvarende vansker med samarbeid kan føre til utfordringer med sosial tilpasning, selvfølelse og evnen til å bygge relasjoner senere i livet. For familien kan dette skape behov for ekstra støtte og veiledning for å fremme barnets sosiale utvikling.
Observasjon, vurdering og kartlegging
Barnevernsarbeideren bør observere barnets samspill med andre barn under lek, inkludert hvordan det reagerer på deling, følger andres initiativ og håndterer konflikter. Kartlegg om barnet opplever glede i leken, og i hvilken grad voksne tilrettelegger for positivt samarbeid. Det er også viktig å vurdere kvaliteten på barnets relasjoner til jevnaldrende og voksne i barnehagen.
Tiltak for å bedre fungeringen
- Veilede barnehagepersonalet i å tilrettelegge for aktiviteter som fremmer samarbeid, som felleslek med tydelige roller og oppgaver.
- Støtte barnet i å utvikle samarbeidsferdigheter gjennom modellering, positiv forsterkning og veiledning i situasjoner som deling og konfliktløsning.
- Oppmuntre foreldrene til å stimulere barnets sosiale ferdigheter gjennom lek og aktiviteter med jevnaldrende utenfor barnehagen.
- Tilrettelegge for smågrupper i barnehagen som gir barnet trygghet og mulighet til å øve på samarbeid i en mindre, strukturert setting.
- Ved vedvarende utfordringer, vurdere behovet for spesialpedagogisk støtte eller oppfølging fra fagpersoner med kompetanse på sosial utvikling.
Hypoteser
- Barnets vansker med samarbeid kan skyldes manglende erfaring med sosial lek eller tidligere utfordringer med deling og samspill.
- Foreldrene kan være usikre på hvordan de kan støtte barnets sosiale utvikling, eller oppleve egne utfordringer som påvirker tilrettelegging for samspill.
- Barnehagens miljø kan være preget av høyt konfliktnivå eller mangel på struktur, noe som kan hemme barnets evne til å samarbeide.
- Barnet kan ha individuelle utfordringer, som forsinket sosial utvikling, reguleringsvansker eller sensitivitet, som påvirker evnen til samarbeid.