Barnets grov- og finmotoriske utvikling er aldersadekvat
Svært god fungering
Barnets grov- og finmotoriske utvikling ligger foran eller på et svært godt nivå for alderen, og barnet viser trygghet og glede i bevegelse og aktiviteter.
God fungering
Barnets grov- og finmotoriske utvikling er innenfor aldersforventningene, med små variasjoner som ikke påvirker trivsel eller mestring.
Adekvat fungering
Barnet viser noe forsinkelse i enkelte motoriske ferdigheter, men dette er ikke vesentlig bekymringsfullt og kan ofte forbedres med støtte.
Dårlig fungering
Barnet har tydelige forsinkelser i grov- og/eller finmotorikk, noe som begrenser muligheten til å utforske og mestre omgivelsene.
Kritisk fungering
Barnet har alvorlige forsinkelser eller mangler i grov- og/eller finmotorikk, og dette hemmer utviklingen betydelig på flere områder.
Artikkel
Motorisk utvikling er en viktig del av barnets vekst i 1-2 års alder. Dette inkluderer både grovmotoriske ferdigheter, som å krabbe, gå og klatre, og finmotoriske ferdigheter, som å gripe, stable og manipulere små gjenstander. Når denne utviklingen er aldersadekvat, legges et godt grunnlag for videre læring og mestring.
Nåværende påvirkning på barnet og familien
Aldersadekvat grov- og finmotorikk bidrar til barnets evne til å utforske, samhandle og lære av omgivelsene. Det styrker barnets selvtillit og selvstendighet. For familien kan dette skape en positiv atmosfære, da foreldrene kan følge barnets naturlige utvikling uten større bekymringer. Samtidig får barnet større muligheter til å delta i lek og aktiviteter med jevnaldrende, noe som fremmer sosial utvikling.
Fremtidig påvirkning på barnet og familien
Når motorikken er godt utviklet i denne alderen, har barnet et solid utgangspunkt for å mestre komplekse bevegelser og ferdigheter senere. Dette kan bidra til en jevn overgang til barnehage, der motoriske ferdigheter spiller en viktig rolle i lek og læring. For familien reduseres risikoen for stress knyttet til bekymringer om barnets utvikling, og de kan fokusere på å støtte barnets vekst og trivsel.
Observasjon, vurdering og kartlegging
Barnevernet kan observere barnets bevegelser og evne til å bruke hender og fingre i hverdagsaktiviteter. Vurder om barnet møter milepælene for alderen, for eksempel å kunne gå uten støtte, plukke opp små gjenstander med pinsettgrep eller stable klosser. Intervju foreldre for å kartlegge barnets muligheter til å utforske og leke i trygge omgivelser.
Tiltak for å bedre fungeringen
- Oppmuntre foreldrene til å tilrettelegge for variert fysisk aktivitet og lek som stimulerer både grov- og finmotorikk.
- Veilede familien i hvordan de kan støtte barnets utvikling gjennom aktiviteter som klatring, maling, tegning eller puslespill.
- Vurdere behovet for spesialpedagogisk støtte hvis det oppdages forsinkelser.
- Sikre at barnet har tilgang til et trygt og stimulerende miljø, både hjemme og i barnehage.
Hypoteser
- Barnets motoriske ferdigheter kan påvirkes av genetiske faktorer eller tidligere medisinske utfordringer.
- Foreldrene kan mangle kunnskap eller ressurser til å stimulere barnets motoriske utvikling.
- Miljøet rundt barnet kan være lite tilrettelagt for utforskning og fysisk aktivitet.