Barnets grov- og finmotoriske utvikling er aldersadekvat
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnets grov- og finmotoriske ferdigheter er godt utviklet for alder. Barnet viser høy grad av kroppskontroll, koordinasjon og utholdenhet i fysiske aktiviteter, og mestrer oppgaver som å kle på seg selv, klippe med saks og bruke bestikk.
God fungering
Barnets motoriske ferdigheter er innenfor normalvariasjon. Det kan være enkelte utfordringer med presisjon eller styrke, men disse hemmer ikke barnet i daglige aktiviteter eller lek.
Adekvat fungering
Barnet viser noe forsinket grov- eller finmotorisk utvikling, men klarer stort sett å delta i aktiviteter med jevnaldrende. Barnet trenger noe mer tid eller støtte i enkelte oppgaver.
Dårlig fungering
Barnet har tydelige utfordringer med motoriske ferdigheter. Det strever med koordinasjon, balanse eller presisjon i oppgaver som krever håndbruk. Det påvirker barnets mulighet til å delta i lek, barnehageaktiviteter og hverdagsrutiner.
Kritisk fungering
Barnets motoriske vansker er betydelige og gir store begrensninger i hverdagsfunksjon. Det klarer ikke å utføre grunnleggende oppgaver som å gå i trapper, tegne eller holde bestikk, og blir i liten grad inkludert i lek med andre barn.
Artikkel

Motorisk utvikling er en viktig del av barns helhetlige utvikling, spesielt i førskolealderen. I alderen 3–5 år skjer det betydelige fremskritt både i grov- og finmotorikken, som danner grunnlag for selvstendighet, lek og sosial deltakelse.
Når barn har god motorisk fungering, gir det mestringsfølelse, mulighet for aktiv lek og selvhjulpenhet. Barnet kan delta i fysiske aktiviteter, samarbeide med andre barn, og håndtere daglige rutiner som påkledning og måltider. Foreldre kan oppleve barnet som selvstendig, og relasjonen preges ofte av stolthet og positiv samhandling.
Motoriske vansker kan føre til lavere deltakelse i lek og sosialt samspill. Over tid kan dette påvirke barnets selvfølelse og sosiale kompetanse. Dersom utfordringene ikke fanges opp, kan det også føre til skolevansker og vedvarende problemer med koordinasjon og utholdenhet.
Du bør observere barnets bevegelsesmønster i lek, hvordan det håndterer redskaper og om det viser frustrasjon eller unngår motorisk krevende aktiviteter. Det er viktig å samarbeide med barnehagen og eventuelt helsestasjon eller fysioterapeut for en tverrfaglig vurdering.
Tiltak kan være oppfølging av fysioterapeut, tilrettelegging i barnehagen, motorisk trening gjennom lek og tett oppfølging av foreldre for å styrke stimuleringen hjemme. Tidlig innsats er avgjørende for å støtte barnets utvikling og forhindre negative langtidskonsekvenser.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Er det medisinske eller nevrologiske årsaker til barnets utfordringer?
- Får barnet tilstrekkelig motorisk stimulering hjemme og i barnehagen?
- Har foreldrene kunnskap og evne til å støtte barnets utvikling?
- Er det faktorer i miljøet som hemmer barnets utfoldelse?