Barnets kognitive utvikling: Barnet begynner å forstå betydningen av enkle ord som mamma, pappa, barnets navn etc (fra ca. 8-9 mnd. alder)
Skalering av fungering
Svært god fungering
Barnet viser tydelig forståelse for enkle ord som «mamma», «pappa» og sitt eget navn. Det responderer umiddelbart med smil, blikkontakt eller bevegelser når disse ordene blir sagt. Barnet viser god kognitiv utvikling ved å forstå sammenhengen mellom ord og personer, og kan til og med begynne å gjenkjenne andre vanlige ord knyttet til daglige rutiner. Omsorgspersonene er oppmerksomme og bruker disse ordene regelmessig, noe som stimulerer barnets språkforståelse.
God fungering
Barnet viser ofte forståelse for enkle ord som «mamma», «pappa» og sitt navn, ved å reagere positivt på disse ordene i kjente situasjoner. Responsen er noen ganger forsinket eller variabel, men barnet viser klart at det forstår forbindelsen mellom ordene og deres betydning. Omsorgspersonene støtter denne utviklingen ved å bruke ordene hyppig i naturlige situasjoner, selv om barnet noen ganger kan trenge litt mer tid for å reagere.
Adekvat fungering
Barnet viser sporadisk forståelse for ord som «mamma», «pappa» og sitt navn, men responsen er inkonsekvent. Barnet kan reagere på disse ordene med oppmerksomhet eller blikk, men det skjer ikke alltid. Barnet er i ferd med å utvikle forståelse for ord, men trenger mer støtte og repetisjon for å konsolidere denne ferdigheten. Omsorgspersonene kan ytterligere styrke barnets kognitive utvikling ved å gjenta disse ordene oftere i daglig kommunikasjon.
Dårlig fungering
Barnet viser sjelden eller ingen forståelse for enkle ord som «mamma», «pappa» eller sitt eget navn, og det reagerer lite på disse når de blir brukt. Dette kan indikere en forsinkelse i barnets språklige og kognitive utvikling. Omsorgspersonene kan ha utfordringer med å bruke ord effektivt i samspill med barnet, eller barnet kan ha behov for mer målrettet stimulering for å utvikle forståelse for språklige symboler.
Kritisk fungering
Barnet viser ingen tegn til å forstå enkle ord som «mamma», «pappa» eller sitt eget navn, og reagerer ikke på disse ordene i det hele tatt. Dette kan tyde på alvorlige forsinkelser i den kognitive utviklingen, og barnet kan ha problemer med å knytte språk til meningsfulle objekter eller personer. Omsorgspersonene kan ha problemer med å engasjere barnet språklig, og det er behov for umiddelbar intervensjon for å støtte barnets språklige og kognitive utvikling.
Artikkel
Når et barn begynner å forstå betydningen av enkle ord som «mamma», «pappa» og sitt eget navn, markerer dette et viktig skritt i den tidlige språkutviklingen. Rundt 8-9 måneders alder utvikler barn evnen til å knytte ord til spesifikke personer, gjenstander eller handlinger, noe som signaliserer at de kognitive prosessene som er involvert i språkforståelse, begynner å modnes. Dette stadiet er avgjørende for utviklingen av barnets evne til å bruke språk som et verktøy for å kommunisere med verden rundt seg.
Barnets forståelse for ord starter med navnene på de nærmeste omsorgspersonene, som «mamma» og «pappa», samt deres eget navn. Når barnet hører disse ordene, kan det vise en rekke responser som smil, blikkontakt, eller at det snur seg mot personen som blir nevnt. Dette viser at barnet begynner å oppfatte ord som symbolske representasjoner for personer eller objekter i deres liv. Denne evnen er en sentral del av utviklingen av symbolsk tenkning, som igjen er grunnlaget for mer avansert språk og kommunikasjon.
Språkforståelsen i denne alderen er nært knyttet til barnets sosiale samspill med omsorgspersonene. Når foreldrene bruker barnets navn eller sier «mamma» eller «pappa», og barnet responderer, utvikles en gjensidig forståelse som styrker barnets kognitive ferdigheter. Det er gjennom denne typen interaksjon at barnet lærer å koble lydmønstre med mening. Dette er også et viktig skritt mot mer kompleks språkbruk, da barnet etter hvert vil lære å assosiere flere ord med deres respektive objekter eller handlinger.
For å støtte denne utviklingen, er det viktig at omsorgspersonene engasjerer seg aktivt i barnets språklige miljø. Gjennom gjentakelse av ord i ulike kontekster, kan barnet gradvis forstå sammenhengen mellom ordene og deres betydning. Å bruke en tydelig, varm og repetitiv kommunikasjon er avgjørende for at barnet skal lære å gjenkjenne og forstå ord. For eksempel kan foreldrene si barnets navn når de tiltrekker seg oppmerksomheten, eller si «mamma» når de peker på seg selv, slik at barnet begynner å koble ordene til bestemte personer.
Det er viktig å merke seg at barn utvikler seg i ulikt tempo, og noen barn kan vise forståelse for ord tidligere eller senere enn andre. Hvis et barn ikke viser tegn til å forstå enkle ord som sitt eget navn, «mamma» eller «pappa» innen 9 måneders alder, kan det være lurt å følge opp med ytterligere stimulering eller observasjoner. Tidlig innsats fra omsorgspersonene kan hjelpe barnet med å komme à jour, for eksempel ved å intensivere bruken av dagligdagse ord og oppmuntre barnet til å respondere.
Manglende evne til å forstå enkle ord i denne alderen kan være et tidlig tegn på forsinkelser i språkutviklingen eller andre kognitive utfordringer. Det er viktig at både foreldre og fagpersoner er oppmerksomme på slike tegn og gir barnet den nødvendige støtten for å stimulere språklig vekst. Dette kan innebære mer tid til lek og samspill, samt bruk av sanger, rim og ord som er knyttet til barnets hverdag.
Når et barn begynner å forstå ord som «mamma», «pappa» og sitt navn, er det et tegn på at hjernen bearbeider språklige inntrykk og kobler disse til meningsfulle sosiale relasjoner. Dette er et viktig grunnlag for videre språkutvikling, og gir barnet verktøyene det trenger for å begynne å kommunisere mer effektivt. Å støtte denne utviklingen gjennom aktivt og kjærlig samspill er avgjørende for å hjelpe barnet med å bygge en solid språklig base, som senere vil bidra til barnets suksess i barnehage og skole.
Denne evnen til å forstå enkle ord er også knyttet til emosjonell utvikling, da barnet føler seg mer knyttet til omsorgspersonene når det kan assosiere ord med mennesker og handlinger som gir trygghet og glede. Gjennom språk lærer barnet å forstå sin plass i familien og verden, og det er gjennom kontinuerlig språklig stimulering at denne forståelsen vokser.