Foreldrene er mentalt til stede og følelsesmessig tilgjengelige for barnet, uten å avbryte, styre eller overkontrollere barnet
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene er til stede i samspillet med barnet, viser interesse og lar barnet utforske i sitt eget tempo. De gir støtte når barnet trenger det, men overtar ikke styringen. Barnet viser trygghet og glede i samspill.
God fungering
Foreldrene er følelsesmessig tilgjengelige og følger barnets initiativ, men kan av og til bli distraherte eller gripe inn unødvendig. Barnet opplever likevel trygghet og rom for utforsking.
Adekvat fungering
Foreldrene er til stede, men veksler mellom å være engasjerte og fraværende. De kan styre barnets lek eller handlinger for mye, eller være lite oppmerksomme på barnets behov for kontakt. Barnet kan vise usikkerhet eller frustrasjon.
Dårlig fungering
Foreldrene er ofte mentalt fraværende, distraherte eller kontrollerende i samspillet. De kan ignorere barnets initiativ, overstyre dets valg eller ha vansker med å være emosjonelt tilgjengelige. Barnet kan virke utrygt eller søke oppmerksomhet på negative måter.
Kritisk fungering
Foreldrene er konsekvent følelsesmessig utilgjengelige, fraværende eller dominerende. Barnet får lite rom for selvstendighet, eller opplever at det må kjempe for oppmerksomhet. Det kan utvikle utrygg tilknytning, usikkerhet eller tilbaketrekning.
Artikkel

Foreldrenes tilstedeværelse og tilgjengelighet
Små barn har et grunnleggende behov for emosjonell tilgjengelighet fra foreldrene. Når foreldrene er mentalt til stede, viser interesse for barnets initiativ og responderer på en trygg måte, styrkes barnets tilknytning og selvfølelse. Samtidig er det viktig at barnet får mulighet til å utforske og utvikle selvstendighet uten å bli overstyrt.
Påvirkning på barnet og familien nå
Barn som opplever at foreldrene er til stede og tilgjengelige, utvikler trygghet og mestringstro. De lærer at de kan utforske verden med foreldrene som en trygg base. Dersom foreldrene ofte er fraværende, distraherte eller overstyrende, kan barnet bli usikkert, frustrert eller tilbaketrukket.
Påvirkning på barnet og familien i fremtiden
Foreldres tilgjengelighet og balanse mellom støtte og selvstendighet legger grunnlaget for barnets emosjonelle regulering, sosiale ferdigheter og evne til å takle utfordringer. Barn som opplever manglende tilgjengelighet eller overkontrollering, kan få utfordringer med selvstendighet, tillit til andre og evnen til å uttrykke egne behov.
Hvordan barnevernsarbeideren kan vurdere fungeringen
Barnevernsarbeideren kan observere samspillet mellom barnet og foreldrene og vurdere:
- Er foreldrene oppmerksomme på barnets initiativ og behov for kontakt?
- Lar de barnet få utforske på egen hånd, eller styrer de samspillet for mye?
- Virker foreldrene distraherte, fraværende eller mer opptatt av andre ting?
- Viser barnet tegn på trygghet i samspillet, eller virker det usikkert og søkende?
- Har foreldrene realistiske forventninger til barnets selvstendighet og behov for støtte?
Tiltak for å bedre fungeringen
- Foreldreveiledning: Veiledningsprogram som COS-P (Circle of Security) kan hjelpe foreldre med å forstå barnets behov for både støtte og autonomi.
- Styrke foreldrenes tilstedeværelse: Bevisstgjøre foreldre på viktigheten av å være mentalt til stede og følge barnets initiativ i lek og samspill.
- Håndtere stress og belastninger: Dersom foreldre er overbelastet, kan støtte i hverdagen, avlastning eller samtaletilbud være nødvendig.
- Tverrfaglig samarbeid: Ved bekymring for barnets utvikling kan for eksempel helsestasjon eller kommunalt psykisk helsevern være viktige samarbeidspartnere.
Hypoteser som bør undersøkes
- Har foreldrene egne tilknytningsutfordringer eller opplevelser som påvirker deres evne til å være til stede for barnet?
- Har foreldrene en forståelse av barnets behov for både støtte og selvstendighet?
- Er det psykiske helseutfordringer, stress eller andre belastninger som gjør foreldrene mindre tilgjengelige?
- Har foreldrene en oppdragelsesstil som er preget av overkontroll eller manglende involvering?
- Finnes det alternative omsorgspersoner som kan gi barnet emosjonell tilgjengelighet dersom foreldrene strever med dette?