Foreldrene lærer barnet sosiale spilleregler i barnets samspill med andre barn
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene er aktive i å lære barnet grunnleggende sosiale spilleregler, som å dele, vente på tur og vise omsorg. De veileder barnet tålmodig i samspill med andre, gir positiv forsterkning og hjelper barnet å forstå sosiale signaler. Barnet viser gradvis økende sosial forståelse og mestring i lek med andre barn.
God fungering
Foreldrene lærer barnet sosiale spilleregler og hjelper det med å navigere i samspill, men kan være noe inkonsekvente. Barnet får likevel støtte nok til å utvikle gode sosiale ferdigheter over tid.
Adekvat fungering
Foreldrene er bevisste på sosiale spilleregler, men er ikke alltid aktive i å veilede barnet. Barnet får noe erfaring med sosialt samspill, men kan ha vansker med å forstå grenser og forventninger i lek.
Dårlig fungering
Foreldrene gir lite eller ingen veiledning om sosiale regler. De griper sjelden inn når barnet viser uønsket atferd i samspill, noe som kan føre til konflikter eller isolasjon i lek med andre barn.
Kritisk fungering
Foreldrene bryr seg ikke om hvordan barnet oppfører seg i sosiale situasjoner, eller de forsterker negativ atferd som aggressivitet eller manglende respekt for andre. Barnet kan utvikle alvorlige sosiale vansker, ha problemer med relasjoner og få utfordringer i barnehage og senere skole.
Artikkel

Betydningen av sosiale spilleregler for små barn
Barn i alderen 1–2 år er i en tidlig fase av sosial utvikling og lærer gjennom etterligning og tilbakemeldinger fra voksne. De forstår ennå ikke intuitivt konsepter som turtaking, deling eller hvordan egne handlinger påvirker andre. Foreldre spiller en avgjørende rolle i å lære barnet disse ferdighetene på en trygg og positiv måte.
Påvirkning på barnet og familien nå
Når foreldrene aktivt veileder barnet i sosiale situasjoner, lærer barnet hvordan det kan forholde seg til andre barn på en god måte. Dette reduserer konflikter, gir barnet bedre sosial mestring og styrker dets tilknytning til både voksne og jevnaldrende. Hvis barnet ikke får veiledning, kan det utvikle atferd som gjør samspill med andre vanskelig, for eksempel å ta leker uten å spørre eller å bli frustrert når det må vente på tur.
Påvirkning på barnet og familien i fremtiden
Tidlig opplæring i sosiale spilleregler legger grunnlaget for barnets evne til å samarbeide, forstå andre og håndtere sosiale situasjoner i barnehage og skole. Barn som ikke lærer sosiale regler, kan streve med vennskap, få konflikter i barnehage og senere møte utfordringer i gruppearbeid og sosialt samspill i skolealder.
Hvordan barnevernsarbeideren kan vurdere fungeringen
Barnevernsarbeideren kan undersøke hvordan foreldrene lærer barnet sosiale spilleregler ved å:
- Observere hvordan foreldrene reagerer når barnet tar leker fra andre, dytter eller blir frustrert i sosialt samspill.
- Vurdere om foreldrene veileder barnet på en rolig og støttende måte, eller om de er passive, straffende eller ettergivende.
- Kartlegge om barnet viser tegn på sosial forståelse, som å vente på tur eller dele, eller om det ofte havner i konflikter.
- Undersøke om foreldrene har realistiske forventninger til barnets sosiale ferdigheter ut fra alder og utviklingsnivå.
- Samarbeide med barnehage for å få innsikt i barnets sosiale fungering i lek med andre barn.
Tiltak for å bedre fungeringen
- Foreldreveiledning: Hjelpe foreldrene med å forstå hvordan de kan veilede barnet i sosiale situasjoner og bruke positiv forsterkning for ønsket atferd.
- Bruke lek til å lære sosiale ferdigheter: Veilede foreldrene i hvordan de kan bruke hverdagslige situasjoner til å øve på turtaking, deling og samarbeid.
- Vise og forklare sosiale regler: Oppmuntre foreldrene til å sette ord på barnets handlinger og forklare hvordan andre barn reagerer, for eksempel «Nå ble Ole lei seg fordi du tok bilen fra ham».
- Samarbeid med barnehagen: Dersom barnet går i barnehage, kan foreldrene få tips om hvordan de kan støtte barnets sosiale læring hjemme.
- Tverrfaglig oppfølging: Hvis barnet viser store utfordringer i sosialt samspill, kan det være aktuelt med mer omfattende tiltak.
Hypoteser som bør undersøkes
- Har foreldrene kunnskap om barns sosiale utvikling og hvordan de kan støtte barnet i samspill med andre?
- Er foreldrene selv usikre på sosiale regler, eller har de vokst opp med utydelige grenser, noe som påvirker hvordan de lærer barnet sosiale ferdigheter?
- Har barnet utfordringer med impulskontroll, språk eller regulering som kan forklare vansker med sosiale spilleregler?
- Er foreldrene stresset eller overbelastet, slik at de ikke prioriterer veiledning i sosiale situasjoner?
- Finnes det kulturelle eller sosiale faktorer som påvirker foreldrenes forståelse av barns sosiale læring?