Foreldrene oppmuntrer barnet til å klare seg selv, tilpasset barnets alder
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene gir barnet mulighet til å utforske og mestre oppgaver selv, tilpasset alder og utviklingsnivå. De oppmuntrer til selvstendighet, men gir støtte når barnet trenger det. Barnet viser mestringstro og glede ved å prøve nye ferdigheter.
God fungering
Foreldrene støtter barnets selvstendighet, men kan av og til være litt for hjelpsomme eller beskyttende. Barnet får likevel gode muligheter til å utvikle ferdigheter i eget tempo.
Adekvat fungering
Foreldrene lar barnet prøve selv i noen situasjoner, men er ikke alltid bevisste på å oppmuntre til selvstendighet. Barnet kan være noe avhengig av voksne for oppgaver det kunne klart selv.
Dårlig fungering
Foreldrene overbeskytter barnet eller forventer lite selvstendighet. Barnet får få muligheter til å øve på grunnleggende ferdigheter og kan bli passivt eller frustrert når det ikke får prøve selv.
Kritisk fungering
Foreldrene lar barnet sjelden eller aldri prøve selv og kan enten gjøre alt for barnet eller være uengasjerte i dets utvikling. Barnet kan vise tydelig forsinkelse i selvstendighet og mestring.
Artikkel

Betydningen av å oppmuntre barnet til å klare seg selv
Barn i alderen 1–2 år er i en fase hvor de utvikler grunnleggende ferdigheter som å spise selv, kle på seg med hjelp, og utforske omgivelsene. Når foreldrene støtter barnets initiativ og lar det prøve seg i trygge rammer, bygger barnet mestringstro, selvstendighet og problemløsningsevner.
Påvirkning på barnet og familien nå
Når barnet får mulighet til å prøve selv, utvikler det motoriske ferdigheter, tålmodighet og evnen til å håndtere små utfordringer. Det lærer at det kan påvirke sin egen verden, noe som gir trygghet og glede ved å mestre nye ting. Hvis foreldrene ikke gir barnet nok muligheter til å øve seg, kan det bli passivt, frustrert eller engstelig for å prøve nye ferdigheter.
Påvirkning på barnet og familien i fremtiden
Barn som tidlig opplever mestring, utvikler en grunnleggende tro på egne evner, noe som gir dem en fordel i læring, sosialt samspill og selvregulering. Hvis barnet ikke får mulighet til å prøve selv, kan det bli mer avhengig av voksne, utvikle lav selvtillit eller ha utfordringer med selvstendighet i barnehage og skole.
Hvordan barnevernsarbeideren kan vurdere fungeringen
Barnevernsarbeideren kan undersøke hvordan foreldrene støtter barnets selvstendighet ved å:
- Observere om barnet får prøve selv i hverdagslige situasjoner, som å spise, holde en skje, ta av sokker eller velge en leke.
- Vurdere hvordan foreldrene reagerer når barnet strever – oppmuntrer de barnet, eller tar de raskt over oppgaven?
- Kartlegge foreldrenes forventninger til barnets ferdigheter – tilpasser de støtten til barnets alder og utviklingsnivå?
- Observere om barnet viser nysgjerrighet og initiativ, eller om det virker passivt og avhengig av voksne.
Tiltak for å bedre fungeringen
- Veiledning om barns selvstendighetsutvikling: Foreldre kan ha nytte av informasjon om hvilke ferdigheter barnet kan øve på i sin alder.
- Oppmuntre til hverdagsmestring: Gi konkrete råd om hvordan barnet kan inkluderes i oppgaver som å hente sko, holde en kopp eller prøve å spise selv.
- Redusere overbeskyttelse: Hjelpe foreldre som er redde for at barnet skal mislykkes eller skade seg, med å finne trygge måter å la barnet utforske på.
- Tverrfaglig samarbeid: Dersom barnet viser forsinkelser i selvstendighet, kan helsestasjon eller barnehage være viktige samarbeidspartnere for å tilrettelegge for mestring.
Hypoteser som bør undersøkes
- Har foreldrene realistiske forventninger til hva barnet kan mestre på egen hånd?
- Er foreldrene engstelige eller overbeskyttende, slik at de hindrer barnets naturlige utvikling av selvstendighet?
- Har barnet utviklingsmessige utfordringer som gjør det vanskeligere å klare seg selv?
- Er det kulturelle eller sosiale faktorer som påvirker foreldrenes tilnærming til barnets selvstendighet?
- Strever foreldrene med stress eller andre belastninger som gjør at de ikke prioriterer å støtte barnets utvikling?