Foreldrene støtter og stimulerer barnets kognitive og sosiale utvikling: Foreldrene snakker med barnet og sørger for at barnet lærer å kommunisere på norsk
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene snakker mye med barnet på norsk i daglige situasjoner, setter ord på barnets handlinger og følelser, og oppmuntrer til kommunikasjon. De leser høyt, synger og engasjerer seg aktivt i barnets språkutvikling. Barnet viser glede ved å kommunisere og utvikler aldersadekvat språkforståelse.
God fungering
Foreldrene snakker regelmessig med barnet på norsk, men kan ha mindre systematisk språkstimulering. Barnet får likevel nok eksponering til å utvikle språkferdigheter på en god måte.
Adekvat fungering
Foreldrene snakker med barnet, men kan være lite bevisste på å stimulere språket aktivt. Barnet får noe norsk språkeksponering, men kan ha forsinket språkutvikling eller begrenset ordforråd.
Dårlig fungering
Foreldrene snakker sjelden med barnet på norsk og gir lite språklig stimulering. Barnet kan streve med å forstå eller uttrykke seg, noe som påvirker samspill og utvikling.
Kritisk fungering
Barnet får svært begrenset eller ingen eksponering for norsk språk hjemme. Foreldrene snakker minimalt med barnet, noe som kan føre til betydelige forsinkelser i språk- og kommunikasjonsferdigheter.
Artikkel

Foreldrenes rolle i barnets språkutvikling
I alderen 1–2 år utvikler barn språk gjennom samspill, lytting og etterligning. For barn i Norge er det avgjørende å få tilstrekkelig eksponering for norsk språk, spesielt hvis det ikke er morsmålet i hjemmet. Foreldrenes innsats med å snakke, lese og synge på norsk bidrar til barnets språkutvikling og senere muligheter for å mestre barnehage og skole.
Påvirkning på barnet og familien nå
Når foreldrene aktivt snakker med barnet og eksponerer det for norsk språk, utvikler barnet ordforråd, forståelse og evne til å uttrykke seg. Dette styrker barnets sosiale ferdigheter og evne til å delta i lek og samspill med andre barn. Dersom barnet ikke får nok norsk språkeksponering, kan det oppleve kommunikasjonsvansker, frustrasjon og sosial tilbaketrekning.
Påvirkning på barnet og familien i fremtiden
Tidlig språkutvikling har stor betydning for barnets læring og tilpasning i barnehage og skole. Barn som har et godt grunnlag i norsk før skolestart, har lettere for å lære, forstå instruksjoner og delta i sosiale aktiviteter. Motsatt kan språklige utfordringer føre til forsinkelser i læring, redusert selvfølelse og vansker med å knytte vennskap.
Hvordan barnevernsarbeideren kan vurdere fungeringen
Barnevernsarbeideren kan undersøke hvordan foreldrene støtter barnets språkutvikling ved å:
- Observere om foreldrene snakker med barnet på norsk i hverdagslige situasjoner.
- Kartlegge om barnet får variert språkeksponering gjennom bøker, musikk og samtaler.
- Vurdere barnets språkutvikling – forstår barnet enkle instruksjoner, peker det på ting, forsøker det å uttrykke seg?
- Undersøke foreldrenes holdning til norskopplæring – ser de verdien av tidlig språkstimulering, eller mener de at barnet vil lære norsk senere?
- Samarbeide med barnehagen om barnets språklige utvikling dersom det går i barnehage.
Tiltak for å bedre fungeringen
- Veiledning om språkutvikling: Foreldre kan få informasjon om hvor viktig tidlig språkstimulering er, og hvordan de kan snakke med barnet i daglige situasjoner.
- Lesing og sang: Foreldre kan oppfordres til å lese enkle bøker, synge sanger og bruke rim og regler for å stimulere barnets språkforståelse.
- Tilknytning til språkarenaer: Dersom foreldrene ikke snakker norsk hjemme, kan barnehage, bibliotek eller språktreningstilbud være viktige ressurser.
- Foreldrekurs: Noen kommuner tilbyr kurs i språkstimulering for foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn.
- Tverrfaglig samarbeid: Helsestasjon, barnehage og eventuelt logoped kan være viktige samarbeidspartnere ved bekymring for barnets språk.
Hypoteser som bør undersøkes
- Har foreldrene forståelse for hvor viktig tidlig språkstimulering på norsk er for barnets utvikling?
- Snakker foreldrene selv tilstrekkelig norsk til å kunne støtte barnets språkutvikling, eller trenger de selv språkopplæring?
- Får barnet nok eksponering for norsk språk gjennom barnehage, venner eller andre aktiviteter?
- Har barnet forsinket språkutvikling av andre årsaker, for eksempel utviklingsmessige utfordringer eller hørselsvansker?
- Er det kulturelle eller familiære holdninger som gjør at foreldrene prioriterer morsmål fremfor norsk?