Hvordan føles det å ha ADHD?
Barn med ADHD er som andre barn på mange områder, men de kan oppleve noen utfordringer i hverdagen tilknyttet ADHD-tilstanden.
Mange barn forteller om å leve med ADHD som å oppleve verden gjennom et annet filter enn «alle andre», der oppmerksomhet, impulsivitet og energinivå er dårligere regulert enn hva som er vanlig.
Varierte utfordringer
ADHD påvirker ikke bare konsentrasjonsevnen, men også hvordan barnet håndterer og regulerer følelser, og sosiale interaksjoner med andre. Mange barn med ADHD kan oppleve en flere tilleggsvansker.
For eksempel kan atferdsforstyrrelser gjøre det vanskelig å følge regler og sosiale normer, mens angst og depresjon kan føre til indre uro og sosial tilbaketrekking. Tics og motoriske vansker kan gjøre fysiske aktiviteter utfordrende, og søvnforstyrrelser kan gjøre at barnet strever med å regulere våkenhet, energinivå og konsentrasjonsevne.
Skole
I skolen kan disse utfordringene vise seg på flere måter. Lærevansker oppstår ofte ikke bare fra ADHD-tilstanden selv, men også fra de sekundære problemene som kan oppstå på grunn av ADHD-tilstanden. Dette kan handle om vanskeligheter med å følge instruksjoner eller fullføre oppgaver. Særlig hvis oppgavene ikke er spesielt spennende.
I tillegg kan relasjonene til jevnaldrende bli kompliserte. ADHD kan føre til at barnet oppfattes som uforutsigbart eller overveldende av andre, noe som gjør at de kan trekke seg unna barnet med ADHD.
Følelsesmessig reguleringsevne
Å ha ADHD kan noen ganger føles overveldende. Barn kan føle at de konstant prøver å «holde tritt» med sine jevnaldrende, eller de kan bli frustrerte over deres egen impulsivitet eller glemsomhet. På positive dager kan deres intense entusiasme og kreativitet føre til effektive og produktive perioder. Men på vanskelige dager kan verden virke uoverkommelig og isolerende.
Det er viktig å huske at hvert barn med ADHD er unikt, og deres opplevelser kan variere sterkt. Med støtte, forståelse, og tilpassede strategier kan barn med ADHD klare seg godt. Ved å erkjenne og anerkjenne barnas utfordringer og styrker, kan vi bedre støtte dem i å navigere både små og store hindringer de støter på i livet.