Parenting Young Children (PYC)
Parenting Young Children (PYC) er en evidensbasert tilnærming for å støtte foreldre med små barn i alderen 0–7 år som har komplekse utfordringer i omsorgsrollen. Metoden kombinerer praktisk hjelp og veiledning for å styrke foreldreferdigheter, fremme barns utvikling og skape et stabilt og trygt hjemmemiljø. Tiltaket er spesielt egnet for familier med flere risikofaktorer, som psykososiale belastninger, fattigdom eller foreldrenes psykiske helseutfordringer.
Målgruppe
Hvilke barn og familier er dette tiltaket beregnet for?
- Foreldre til barn i alderen 0–7 år som viser tegn på utviklingsvansker eller emosjonelle/atferdsmessige utfordringer.
- Familier med behov for tett oppfølging og praktisk støtte for å styrke foreldreferdigheter.
- Foreldre som kan ha egne utfordringer, som psykiske helseproblemer, rusproblemer eller lav mestringsevne i foreldrerollen.
Varighet
Tiltaket varer vanligvis 6–12 måneder, med ukentlige eller annenhver ukentlige møter, avhengig av familiens behov.
Kriterier for tiltaket
Inklusjonskriterier
Disse kriteriene må være til stede for at tiltaket kan iverksettes
- Foreldre med små barn som har behov for hjelp til å skape struktur, rutiner og utviklingsfremmende omsorg.
- Barn som opplever vansker i utvikling, trivsel eller samspill med foreldrene.
- Familiens villighet til å motta veiledning og praktisk støtte i hjemmet.
Eksklusjonskriterier
Dersom noen av disse kriteriene er til stede kan ikke tiltaket benyttes
- Akutt vold eller overgrep som ikke er håndtert, og der sikkerheten til barnet eller veilederen ikke kan garanteres.
- Manglende motivasjon eller deltakelse fra foreldrene.
- Barn med omfattende spesialbehov som krever spesialisert medisinsk eller psykologisk behandling.
Henvisning og oppstart
Henvisning
Henvisning til PYC gjøres vanligvis via barneverntjenesten eller andre kommunale tjenester, som helsestasjonen eller PPT. Henvisningen må inneholde en vurdering av familiens utfordringer og hvilke mål tiltaket skal oppnå.
Oppstart av tiltaket
Oppstarten inkluderer en grundig kartlegging av barnets og familiens situasjon. Dette gjøres i samarbeid med familien, hvor det utarbeides en tiltaksplan med klare mål for hva som skal oppnås gjennom veiledningen.
Temaområder
Hvilke tema kan man jobbe med i dette tiltaket?
- Foreldreferdigheter og omsorgskompetanse.
- Barnets utvikling, læring og trivsel.
- Struktur og rutiner i hverdagen.
- Håndtering av stress og foreldres egne utfordringer.
- Tilknytning og samspill mellom foreldre og barn.
Gjennomføring
Tiltaket gjennomføres i hjemmet av en kvalifisert veileder og inkluderer:
- Individuell tilpasning: Tiltaket skreddersys etter familiens spesifikke behov og ressurser.
- Praktisk støtte: Veilederen hjelper foreldrene med å etablere rutiner, organisere hjemmet og skape et trygt miljø.
- Foreldretrening: Foreldrene får opplæring i konkrete teknikker for grensesetting, positiv forsterkning og stimulering av barnets utvikling.
- Observasjon og tilbakemelding: Veilederen observerer samspillet mellom foreldre og barn, gir tilbakemeldinger og foreslår forbedringer.
Barnevernstjenestens rolle og ansvar
Rolle
Barneverntjenesten initierer tiltaket, samarbeider med veilederen og familien, og følger opp for å sikre at tiltaket gir ønsket effekt. Barneverntjenesten vurderer også om ytterligere tiltak er nødvendige.
Ansvar
- Sørge for at familien får informasjon om tiltaket og dets formål.
- Koordinere henvisningen og samarbeidet mellom veilederen og andre relevante instanser.
- Vurdere og følge opp tiltakets fremdrift og effekt for barnet og familien.
Evaluering
Tiltakets effekt evalueres fortløpende gjennom observasjon, foreldrenes tilbakemeldinger og vurderinger av barnets trivsel og utvikling. Avslutningsevaluering inkluderer en gjennomgang av målene i tiltaksplanen og vurdering av videre behov.
Kostnader
Ingen beskrivelse