Styring av kvalitetsarbeid og arbeidet med tilstandsrapportering
Logg inn for å fjerne annonser
Internkontroll er et nødvendig virkemiddel i kommunens styring og utvikling av den daglige driften i barnevernstjenesten. Arbeid med internkontroll er en prosess. Det å forebygge svikt og uheldige hendelser, og lære av egne feil, er et sentralt mål med internkontrollarbeidet. Internkontroll har som formål å sikre at kommunene overholder lovkravene som stilles til barnevernstjenestens virksomhet.
God informasjon om tilstanden i barnevernstjenesten er en forutsetning for at kommunen kan ha kontroll over virksomheten, og er også et viktig grunnlag for å vurdere hvordan internkontrollen skal innrettes.
Lovpålagte rapporter gir løpende informasjon om virksomheten, og kan gi kommunen kunnskap om sårbarheter og eventuelle lovbrudd i barnevernstjenesten. Informasjonen kan gi grunnlag for å analysere risiko og iverksette aktiviteter og tiltak for å korrigere og bedre tjenesten.
Spørsmål til refleksjon:
- Hvordan kan ledelsen i denne barnevernstjenesten sikre at kvalitetsarbeidet er nyttig og tilstrekkelig?
- Hvilke faktorer og rammebetingelser er nødvendige for kvalitet i tjenesten?
- Hvordan kan ledelsen sørge for en nyttig tilstandsrapportering?
