Arkiver Temasider

Kunnskapsmodellen

Kunnskapsmodellen Barnets Behov i Sentrum er utviklet for å sikre helhetlig og systematisk arbeid i barnevernssaker. Modellen legger vekt på en kunnskapsbasert tilnærming der vurderinger og beslutninger bygger på faglig innsikt, juridiske rammer og barnets og familiens medvirkning. Gjennom kartlegging,…

Autisme

Autisme, eller autismespekterforstyrrelser (ASF), er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse. Barn og unge med autisme kan ha svært varierende behov og utfordringer, og det er viktig med tilpasset støtte som tar hensyn til deres unike styrker og sårbarheter. For barnevernstjenesten er det…

Angstlidelser og fobier

Angstlidelser kan påvirke daglig fungering, selvfølelse og relasjoner. Disse tilstandene kan variere fra generell uro og bekymring til spesifikke fobier som utløser intens frykt i bestemte situasjoner. For barnevernstjenesten er det viktig å forstå hvordan angst kan påvirke barnets trivsel…

ADHD

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse som kan påvirke barn og unges oppmerksomhet, impulskontroll og aktivitetsnivå. Tilstanden kan variere fra person til person, men felles er at den kan skape utfordringer i hverdagen, både hjemme, på skolen…

Barnevernledelse

Barnevernledelse handler om å lede og utvikle barnevernstjenesten for å sikre høy faglig kvalitet og et godt arbeidsmiljø. Som leder har du ansvar for å balansere krav om effektivitet, juridiske rammer og barnets beste, samtidig som du støtter og veileder…

Avslutning av barnevernssaker

Avslutning av en barnevernssak er en viktig fase som krever grundige vurderinger for å sikre at barnets beste er ivaretatt, og at familien har god nok oppdragerkompetanse til å kunne sikre barnets helse og utvikling uten tiltak fra barnevernet. På…

Akuttarbeid

Akuttarbeid er en sentral del av barnevernstjenestens arbeid, og innebærer å handle raskt og forsvarlig for å sikre barns og unges trygghet i akutte situasjoner. Dette arbeidet krever faglig kompetanse, etisk bevissthet og evne til å gjøre vanskelige vurderinger under…